In tien minuten zul je vanuit het station van Mechelen rechtstreeks op Brussels Airport staan. Vandaag duurt dat veertig minuten, en moet je overstappen in Brussel. Vanuit Antwerpen wordt de luchthavenrit verkort van een uur naar een half uur. Allemaal dankzij de Diabolo. Dat is de nieuwe spoorverbinding naar de luchthaven. Ze loopt over de middenberm van de E19 en in een tunnel onder de luchthaven (zie grafiek).

De Diabolo is klaar. Op 7 juni zal koning Albert de nieuwe lijn feestelijk openen. Op 10 juni beginnen de commerciële ritten. Hoeveel treinen de NMBS er gaat inzetten, laat de spoormaatschappij eerstdaags weten.

Gisteren reden we met spoornetwerkbeheerder Infrabel mee op een testrit met een speciale trein, een heus rijdend lab. Die ging vanuit Schaarbeek eerst richting Mechelen, om terug te keren en te eindigen met een passage door het pronkstuk van het traject: de geboorde koker onder de startbaan. Tegelijk werd het geavanceerde veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System) gedemonstreerd. Dat bewaakt permanent de snelheid en grijpt in als een bestuurder een rood sein zou negeren. De Diabololijn is ermee uitgerust.

Hogesnelheidstreinen

De lijn op de middenberm opent een extra verbinding tussen Brussel en Mechelen (25N gedoopt). Dat geeft extra capaciteit en een beetje tijdswinst.  De Diabolo en het vernieuwde station onder de luchthaven kunnen ook hogesnelheidstreinen ontvangen. Zo wordt Brussels Airport via het spoor verbonden met Amsterdam, Parijs, Frankfort en Londen.

Op een moment dat alle grote openbare werken moeizaam verlopen, is het Diabolotraject een opvallende uitzondering. De werkzaamheden begonnen op juli 2007 en zijn klaar op de geplande datum. Dat heeft ermee te maken dat er amper onteigeningen nodig waren en de E19-berm lag zo goed als braak.

Dat het tunneldeel gerealiseerd werd in een publiekprivate samenwerking (PPS) met partner Northern Diabolo nv is er ook niet vreemd aan. Iedere dag dat de werkzaamheden te laat waren, hing de aannemer een boete van maar liefst 70.000 euro boven het hoofd. De werkzaamheden verliepen bovendien erg vlot, zo vertelt projectleider Johan Mignon van bouwconsortium Dialink. 'We hebben geluk gehad met het winterweer en hebben doorgewerkt tijdens het bouwverlof.'

Het E19-tracé kostte 250 miljoen euro (aan Infrabel). Aan de tunnel hangt een prijskaartje van 290 miljoen euro (in PPS). Infrabel moet daarvoor jaarlijks 9miljoen euro aan de privépartner betalen. En dat gedurende 35 jaar, daarna wordt de infrastructuur eigendom van Infrabel. De NMBS moet 0,5 procent van zijn inkomsten uit het binnenlands verkeer voor de nieuwe verbinding afstaan.

Ook de reiziger moet wat dieper in de portemonnee tasten, 'voor het betere aanbod'. Op een biljet van of naar de luchthaven betaal je een toeslag. Tot dusver was dat 2,16 euro. Vanaf 1 juli wordt het 4,30 euro. 'Op luchthavenverbindingen in andere Europese steden betaal je meer', zegt Frédéric Petit van Infrabel.



nieuwsblad.be 19-04-12